Osoby z niepełnosprawnością z racji swoich fizycznych ograniczeń mają trudności w normalnym, codziennym funkcjonowaniu. Naukowcy, inżynierowie, technicy od lat starają się ułatwić im życie i odnoszą na tym polu coraz większe sukcesy.
Jeszcze do niedawna osoba o znacznym stopniu niepełnosprawności często była skazana w praktyce na życie tylko w swoim domu. Jej kontakty ze światem zewnętrznym były ograniczone, gdyż nawet dzieci z niepełnosprawnością, które trafiały do zwykłych szkół, a nie specjalnych, często obejmowano nauczaniem indywidualnym i co najwyżej na wybrane zajęcia chodziły do swojej placówki. To się zmienia dzięki większej świadomości społecznej, ale i w znacznym stopniu dzięki postępowi technologicznemu.
Jednym ze szczytowych osiągnięć współczesnej techniki jest egzoszkielet rehabilitacyjny, który przywraca mobilność osobom sparaliżowanym od pasa w dół. Urządzenie wspomaga kolana oraz biodra i chory przy pomocy kul może się sam poruszać. Z kolei nadzieję na odzyskanie wzroku daje niewidomym bio-siatkówka, którą można wszczepić do oka. Działa ona jak mikroskopijna kamera, a osoba z niepełnosprawnością widzi, gdyż urządzenie jest niejako podpięte do jej układu nerwowego. Naukowcy zastrzegają, że o ile egzoszkielet jest już sprawdzonym urządzeniem to bio-siatkówka ma jeszcze szereg niedoskonałości, ale pierwszy najtrudniejszy krok został zrobiony i teraz po prostu trzeba te technologię udoskonalić.
Duży postęp obserwujemy też w zakresie komunikacji osób z niepełnosprawnością ze światem, czego przykładem są bezdotykowe smartfony dla ludzi mających różnego rodzaju niepełnosprawności manualne. Takie urządzenia pozwalają na wysyłanie głosowych sms-ów i wybieranie numeru telefonu także bez używania rąk. Jeszcze bardziej pomocne są różnego rodzaju aplikacje, które powstają z myślą o osobach z niepełnosprawnością np. wyostrzają kontrast na ekranie, pomagając słabo widzącym w oglądaniu zdjęć, rysunków, w czytaniu tekstu. Inne aplikacje odczytują na głos teksty, są też dostępne programy do deskrypcji zdjęć zamieszczanych na stronach internetowych – to słowne opisy obrazów, niejako relacjonujące to, co się dzieje na zdjęciu. Popularność zdobywają również „Mówiące mapy” pomagające osobom niewidomym w poruszaniu się po stałych trasach. Inne aplikacje ułatwiają komunikowanie się ze światem, bo zamiast liter można wysyłać sms-y z piktogramami.
Wiele innowacyjnych pomysłów, które ograniczą skutki niepełnosprawności, to jeszcze pieśń przyszłości, natomiast z uwagi na barierę finansową z dostępnych technologii wciąż korzysta niewiele osób. W tej chwili najistotniejsze jest, aby cyfryzacja czy sztuczna inteligencja, jak najbardziej ułatwiały osobom z różnymi fizycznymi lub intelektualnymi ograniczeniami codzienne funkcjonowanie w życiu. Ważne aby osoba z niepełnosprawnością mogła bez wychodzenia z domu (jeśli jest to dla niej zbyt duże wyzwanie) załatwić wiele prostych spraw. Chodzi nie tylko o zarezerwowanie on-line wizyty u lekarza, czy złożenie wniosku do urzędu gminy lub powiatu, ale także o możliwość zdalnej obsługi przez inne instytucje. I pozytywne zmiany w tym kierunku już widać.
Przykładem może być rosnący rynek telepracy, gdzie technologie informatyczne pozwalają osobom z niepełnosprawnością na podjęcie pracy w domu. Z kolei firmy ubezpieczeniowe i banki oferują coraz szerszą obsługę firm i osób fizycznych drogą elektroniczną z czego oczywiście korzysta ogół klientów. Jednak dla ludzi z niektórymi niepełnosprawnościami jest to często jedyna metoda, aby skontaktować się z bankiem bez konieczności ustanawiania pełnomocnika. Takie rozwiązania w coraz większym zakresie stosuje również PKO Bank Polski.
Dbamy, aby nasi klienci w kontakcie z bankiem, mogli wybrać najwygodniejszy dla siebie kanał obsługi. Sprawy, które jeszcze kilka lat temu wymagały wizyty w oddziale, dziś można szybko i wygodnie załatwić również przez Internet lub smartfona – np. wziąć pożyczkę czy poprosić o wydanie zaświadczenia bankowego. Konto osobiste można otworzyć w naszym oddziale, ale można również wypełnić wniosek elektronicznie i zamówić kuriera z umową do domu. Z pytaniem lub prośbą o wyjaśnienie można zwrócić się do pracownika oddziału, zadzwonić na naszą infolinię lub napisać do banku, wykorzystując formularz umieszczony na naszej stronie internetowej – wyjaśnia Martyna Pakuła z Biura Jakości Sprzedaży w PKO banku Polskim.
Jednocześnie osoby z niepełnosprawnościami, które zdecydują się na wizytę w oddziale, mogą korzystać z udogodnień architektonicznych, wsparcia tłumacza języka migowego on-line, możliwości obsługi w oddzielnym, zapewniającym komfort akustycznym pomieszczeniu czy np. autoryzacji transakcji tuszowym odciskiem kciuka (dla osób niemogących pisać) lub kodem SMS.
Więcej na www.stopbarierom.pl
Kampanię wspierają: PKO Bank Polski, Fundacja BGK, Fundacja Orlen-DAR SERCA, Fundacja KGHM Polska Miedź, Totalizator Sportowy, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju.