Bezpieczna wizyta lekarska i skuteczna teleporada z aplikacją Comarch HealthNote

Pandemia koronawirusa wciąż trwa, szczepionka nadal nie jest dostępna, a kolejna fala zachorowań właśnie nadchodzi. Pomimo tej trudnej sytuacji epidemiologicznej lekarze apelują, aby nie rezygnować z kontaktu z personelem medycznym, zwłaszcza, gdy coś nam dolega i obserwujemy niepokojące objawy dotyczące naszego stanu zdrowia. W takim wypadku dobrze, aby konsultacja była bezpieczna dla chorego, a teleporada skuteczna.

Bezpieczna wizyta lekarska z aplikacją Comarch HealthNote

Obecnie największym problemem dla pacjentów jest zgłoszenie się do lekarza i jednocześnie zachowanie wszelkich zasad bezpieczeństwa. Środowisko medyczne podkreśla jednak, że w niektórych przypadkach nie wolno lekceważyć objawów i wręcz trzeba skonsultować się z lekarzem prowadzącym lub zgłosić się na SOR. Dotyczy to szczególnie osób starszych i przewlekle chorych, nagłych przypadków i urazów oraz diagnostyki. Pierwszym kontaktem z przychodnią powinna być jednak rozmowa telefoniczna, podczas której zostaną podjęte dalsze kroki postępowania, czyli umówienie na teleporadę, konsultację online lub wizytę stacjonarną.

Zarówno w przypadku rozmowy telefonicznej, jak i bezpośredniego kontaktu ze specjalistą, bardzo przydatnym narzędziem jest aplikacja Comarch HealthNote, która pełni rolę internetowej książeczki zdrowia. Możemy w niej przechowywać dokumenty medyczne, takie jak wyniki badań, wypisy ze szpitala, czy recepty, a także notować pomiary podstawowych parametrów życiowych. Rutynowa obserwacja objawów i zapisywanie ich, mierzenie ciśnienia, glikemii czy pulsu jest doskonałym źródłem informacji o stanie naszego zdrowia, które w łatwy sposób przekażemy lekarzowi. Za pomocą dostępnych w telefonie narzędzi można przesłać konkretne dane poprzez:

  • zeskanowanie kodu QR – po wybraniu dokumentów i/lub badań zeskanuj kod QR widoczny na stronie healthnote.pl/dla-lekarza, którą powinien otworzyć lekarz,
  • wpisanie kodu PIN – po wybraniu dokumentów i/lub badań wygeneruj kod PIN, który lekarz powinien wpisać na stronie healthnote.pl/dla-lekarza oraz podać dodatkowo swoje imię i nazwisko,
  • e-mail – wybierz dokumenty i/lub dane do przesłania, a następnie skorzystaj z narzędzi udostępniania w swoim telefonie, aby wysłać je pocztą e-mail.

W przypadku dwóch pierwszych możliwości lekarz będzie miał możliwość zapoznać się z przesłanymi dokumentami tylko na czas trwania sesji, czyli do momentu zakończenia udostępniania.

Wszystkie te rozwiązania są niezwykle przydatne w czasie pandemii, gdzie każdy kontakt z drugą osobą może skutkować zakażeniem, a dostęp do naszych dokumentów medycznych jest utrudniony. Jeśli mamy je pod ręką, możemy zeskanować za pomocą aplikacji Comarch HealthNote i przechowywać w chmurze. Mogą się one nam przydać w najmniej oczekiwanym momencie.

Takie elektroniczne archiwum informacji o naszym zdrowiu ma też inne udogodnienia. Przede wszystkim ułatwia obserwowanie symptomów i parametrów, takich jak ciśnienie, poziom glikemii, wagę ciała, temperaturę czy różnych objawów związanych z samopoczuciem, skórą, narządem ruchu, strefą brzucha, układu oddechowego czy miesiączkowaniem poprzez ich zapisywanie w telefonie. Można je potem obserwować na wykresach, co daje pogląd na stan, w jakim znajduje się nasz organizm. Również te informacje można udostępniać lekarzowi i dzięki temu uzyskać diagnozę czy poradę online.

E-kontakt z lekarzem w czasie pandemii

W związku z szerzącą się pandemią kontakt z lekarzem nie może być utrudniony, choć nie zawsze musi być bezpośredni. Dla placówek Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ) oraz Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej (NŚOZ) zostały wydane przez Głównego Inspektora Sanitarnego (GIS) wytyczne, w których zaleca się teleporadę jako pierwszą i podstawową formę udzielania świadczeń przez lekarzy. Zważając na sposób zakażania się koronawirusem, czyli drogą kropelkową, e-wizyta jest w tym wypadku najbardziej optymalnym rozwiązaniem. Dzięki poradzie przez telefon lub za pomocą wideokonferencji, możemy całkowicie uniknąć kontaktu z innymi chorymi. Jest to wygodne rozwiązanie, zwłaszcza jeśli potrzebujemy tylko przepisania kolejnej serii leków. Lekarz podczas takiej wizyty może wystawić e-receptę, e-skierowanie i e-zwolnienie, omówić problem czy zdecydować o konieczności stacjonarnej wizyty. W takim przypadku aplikacja Comarch HealthNote jest jeszcze bardziej przydatna i pozwoli łatwo przekazać wszystkie dane medyczne.

Wizyty stacjonarne – środki bezpieczeństwa w placówkach medycznych

Chociaż większość placówek medycznych przeprowadza teleporady, czasami konieczny jest bezpośredni kontakt z lekarzem. W takiej sytuacji należy się przygotować na szereg środków ostrożności, które zostały wprowadzone, aby zapewnić wszystkim pacjentom maksymalne poczucie bezpieczeństwa.

Na wizytę stacjonarną zwykle kieruje lekarz podczas przeprowadzanej telefonicznie lub online konsultacji. Przed umówionym terminem możemy oczekiwać kontaktu ze strony placówki medycznej w celu przeprowadzenia wywiadu pod kątem możliwości zakażenia koronawirusem, kontaktu z osobą chorą na COVID-19 lub doskwierających nam innych infekcji, które mogą przypominać grypę lub przeziębienie.

Przed wejściem do szpitala lub przychodni może zostać przeprowadzony wstępny wywiad medyczny oraz pomiar temperatury. Pacjenci z podwyższoną temperaturą i symptomami infekcji są w ten sposób identyfikowani i izolowani od innych chorych. W takim wypadku lekarz przeprowadzi diagnozę w specjalnie przeznaczonym do tego pomieszczeniu.

Gdy konsultacja medyczna odbywa się w zwykłym gabinecie, przed wejściem należy zdezynfekować ręce, a na poczekalni zachować bezpieczną odległość od innych. Czasami jest konieczność wypełnienia dodatkowej karty informacyjnej.

Inne środki bezpieczeństwa obowiązujące w placówkach POZ i NŚOZ:

  • dokładna dezynfekcja pomieszczeń po każdej wizycie,
  • określone zasady postępowania w gabinetach lekarskich i zabiegowych,
  • dostępne dla pacjentów środki do dezynfekcji, instrukcje mycia i dezynfekcji rąk,
  • zmiany w umawianiu wizyt tak, aby ograniczyć ilość osób oczekujących na wizytę w poczekalni,
  • zmiany w poczekalniach, aby była możliwość zapewnienia ok. 2-metrowego dystansu między pacjentami,
  • usunięcie zabawek, ulotek, książeczek i kącików zabaw,
  • obowiązkowy pomiar temperatury i ocena staniu zdrowia pod kątem zakażenia koronawirusem wszystkich pracowników medycznych i niemedycznych.
  • w razie wystąpienia podwyższonej temperatury, kaszlu lub duszności, brak możliwości podjęcia pracy przez pracownika,
  • przesłony ochronne na recepcji,
  • wdrożone strefy bezpiecznej odległości w pobliżu recepcji.

W obecnej sytuacji stacjonarne porady lekarskie są zalecany tylko w wyjątkowych i nagłych przypadkach (np. ból ucha, ból zęba, złamanie, uraz lub inne objawy zagrażające życiu). Dlatego jeśli obserwujemy u siebie zwykłą infekcję, warto skorzystać z teleporady, aby nie narażać siebie i innych na niebezpieczeństwo zarażenia wirusem.